"Gyotaku - 魚拓 - Japanese method of fish painting":

Gyotaku (Japanese 魚拓, from gyo "fish" + taku "rubbing") is the traditional method of Japanese fish printing, dating from the mid-1800s. This form of nature printing may have been used by fishermen to record their catches, but has also become an artform on its own.
In the earliest nature prints, inks or pigments were applied directly to the relief surface of leaves and/or other relatively flat natural subjects in order to capture images of their sizes, shapes, surface textures, and delicate vein or scale patterns. Typically both sides of a leaf were coated with ink and the leaf was then placed inside a folded sheet or between two sheets of paper. When rubbed by hand or run through a printing press a mirror image was produced of the topside and underside of the same leaf. Often the prints were done in black ink and the flowers later painted or drawn in by the artist. In other cases a flattened, dried leaf or plant was coated once with black ink and then repeatedly printed in a printing press. The initial dark print was used as a work copy or proof print. The subsequent prints, with fainter traces of ink, were hand colored to more closely resemble the appearance of the real subjects. This methodology is generally applicable to making a print from a fish. They also used wood and carved images into that.
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El gyotaku (魚拓?) (gyo "pez" y taku "frotar") es un método tradicional artístico originario de Japón que data de mediados de 1800. Esta forma de impresión natural fue usada por pescadores que querían tener una prueba de sus mejores capturas, pero también se convirtió en una forma de arte.
Tintas u otros pigmentos naturales se aplican directamente en hojas u otros objetos relativamente planos con el fin de obtener una imagen con formas y texturas variadas. Ambos lados del objeto se recubren con tinta y se coloca dentro de una hoja doblada o entre dos hojas de papel. Cuando se frota con la mano queda plasmada la imagen. La huella original casi siempre hecha con tinta negra puede recibir algunos retoques de color por parte del artista. Otra forma es realizar una serie de impresiones aplicando un color por vez, lo que da una apariencia más realista.
El método se utiliza actualmente en varios lugares para grabar imágenes de una gran variedad de temas. Por ejemplo, impresiones de peces occidentales utilizando el método directo, aplicando tintas de colores para imitar mejor los colores naturales. A diferencia de otros métodos de impresión más industrializados en los que se crean imágenes idénticas, el método directo produce imágenes únicas denominados monotipos.








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