"James McNeill Whistler_Old Master".

James Abbott McNeill Whistler (1834 –  1903) was an American-born, British-based artist. His famous signature for his paintings was in the shape of a stylized butterfly possessing a long stinger for a tail. Finding a parallel between painting and music, Whistler entitled many of his paintings "arrangements", "harmonies", and "nocturnes", emphasizing the primacy of tonal harmony. 
Whistler tried out a simple study in white which ended up producing an incredibly controversial portrait of his mistress, Joanna Hiffernan. He called the painting Symphony in White, No. 1: The White Girl. Critics were not impressed and saw it as "an allegory of a new bride's lost innocence." Because she is holding a lily in one hand and standing on a bear skin rug in the painting, viewers took that to be lustful, masculine and inappropriate. By 1863 the painting had stirred up so much controversy that it was accepted into the Salon des Refuses to hang amongst other "reject" artworks, including Manet's infamous "Luncheon on the Grass".
Whistler became close to Courbet, the early leader of the French realist school, but when Hiffernan modeled in the nude for Courbet, Whistler became enraged and his relationship with Hiffernan began to fall apart.
...
Whistler´s signature
James Abbott McNeill Whistler (1834 - 1903) fue un artista nacido en Estados Unidos , con sede en Gran Bretaña . Su firma es famosa por tener forma de una mariposa estilizada con un aguijón largo. Encontró un paralelo entre la pintura y la música, Whistler tituló muchas de sus pinturas "arreglos ", " armonías ", y " nocturnos " , haciendo hincapié en la primacía de la armonía tonal.
Whistler terminó produciendo de un simple estudio en blanco, una de los más increibles retratos controvertidos de su amante, Joanna Hiffernan. El cuadro se llamó "Symphony in White nº 1: The White Girl". Los críticos no se impresionaron con la calidad y dijeron " una alegoría de la pérdida de la inocencia de su nueva novia". Porque ella sostenía un lirio en una mano y por otro lado estaba en pie sobre una alfombra de piel de oso. Los espectadores vieron esto como lujurioso, masculino e inapropiado. En 1863 la pintura había despertado tanta polémica que fue aceptada en el Salón de los Rechazados, colgándose entre otras obras "rechazadas" , incluyendo el infame " Desayuno sobre la hierba " de Manet .
Whistler se hizo amistad con Courbet, el líder de la escuela realista francesa, pero cuando Hiffernan posó para un desnudo de Courbet , Whistler se enfureció y su relación con Hiffernan y Courbet comenzó a desmoronarse.


Whistler - Symphony in White, No. 1: The White Girl

Édouard Manet - Le déjeuner sur l'herbe

Violet and Silver - The Deep Sea

The Shop

 Blue and Silver - The Blue Wave Biarritz


The Coast of Brittany

The Sea



No comments:

Post a Comment

Total Pageviews